Ett av de svårare beslut man tar i livet är att säga upp sig från jobbet. Visst, om man hatar sitt jobb och drömmer om att elda upp kontorslandskapet på nätterna kanske det inte är så svårt.  Men många gånger kommer man i situationen att faktiskt säga upp sig från ett jobb som man egentligen gillar. 

Kanske har det seglat upp nya möjligheter på horisonten och det är dags att doppa tårna i okända vatten. Oavsett skälen så brukar uppsägningen vara lite jobbig och då är det bra att inte behöva tänka på hur man gör. Men hur säger man upp sig? Här kommer några enkla tips!

Hur säger man upp sig på bästa sätt?

Ett bra sätt att säga upp sig är att prata med chefen direkt. Förklara läget, hitta inte på något som att det egentligen är en alldeles fantastisk underbar arbetsplats och att det är så synd att det tyvärr har blivit så, på grund av omständigheter som man själv inte kan påverka, att man tyvärr måste avsluta sin tjänst, lite grand i alla fall. 

Berätta hur läget är och skälen till uppsägningen rakt på sak. En bra chef kommer att förstå och ge ett gott bemötande, en dålig chef vill man ändå bli av med så där spelar det ingen roll. 

Tycker man det är för jobbigt kan man såklart säga upp sig skriftligt direkt, men då kan man vänta sig ett jobbigt samtal med chefen efteråt istället. 

Hur säger man upp sig skriftligt?

När man har berättat för chefen så ska man lämna in en skriftlig uppsägning. Ofta kommer inte en uppsägning att gälla om den inte gjorts skriftligen. På de flesta arbetsplatser finns det uppsägningsformulär man kan använda, men det går egentligen att skriva på ett vanligt blankt papper. 

Hur säger man upp sig via maill?

Det går lika bra att säga upp sig via maill som via ett skrivet papper om inte arbetsplatsen har några särskilda regler kring att just uppsägningen ska ske på papper. Kontakta personalansvarig, hen ska vet vilka regler som gäller.

Hur lång karens har man om man säger upp sig själv?

Hur man säger upp sig är inte bara en fråga om vilka papper som ska lämnas in, utan när de ska lämnas in. Ofta är uppsägningstiden eller karensen olika lång beroende på hur länge man har arbetat i tjänsten. Den brukar dock aldrig vara mindre än en månad. Kolla uppsägningstiden i god tid. Har man ett nytt arbete på gång brukar det gå fint att förhandla lite kring uppsägningstiden så tiderna passar bra ihop.